A javasolt intézkedések teljes körű bevezetése után, a 2026–2030 közötti időszakban várhatóan évente átlagosan akár 17 milliárd eurót generálnak az uniós költségvetés számára. A javasolt új saját források a Szociális Klímaalap finanszírozását is biztosítják. A Szociális Klímaalap az épületekre és a közúti közlekedésre vonatkozóan javasolt új kibocsátáskereskedelmi rendszer alapvető eleme, amelynek célja a dekarbonizált gazdaságra való átállás szociális méltányosságának biztosítása.
Johannes Hahn, a költségvetésért és az igazgatásért felelős biztos úgy nyilatkozott, hogy ezzel egyrészt megteremtik a Next Generation EU törlesztésének pénzügyi fedezetét, másrészt a Szociális Klímaalap finanszírozásának biztosításával alapvető támogatást nyújtanak az „Irány az 55%!” intézkedéscsomaghoz.
Uniós kibocsátáskereskedelem
Az „Irány az 55%!” elnevezésű, 2021. júliusi intézkedéscsomag célja, hogy 2030-ig az 1990-es szinthez képest legalább 55%-kal csökkentse az EU-ban az üvegházhatású gázok kibocsátását. A tervek szerint, a csomag magában foglalja az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer felülvizsgálatát.
A jövőben a kibocsátáskereskedelem a tengerhasznosítási ágazatra is kiterjesztenék, a légi közlekedésben több kibocsátási egységet árverés útján értékesítenének, valamint új rendszer jönne létre az épületekre és a közúti közlekedésre.
A jelenlegi uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszer keretében a kibocsátási egységek (CO2 kvóták) árverés útján történő értékesítéséből származó bevételek nagy része a nemzeti költségvetésekbe áramlik.
A Bizottság tegnap azt javasolta, hogy a jövőben az uniós kibocsátás-kereskedelemből származó bevételek 25%-a az uniós költségvetést gyarapítsa.
A teljes körű bevezetés után a becslések szerint a 2026–2030 közötti időszakban átlagosan évente mintegy 12 milliárd euró (a 2023–2030 közötti időszakban átlagosan 9 milliárd euró) összegű bevétel keletkezne az uniós költségvetés számára.
A Bizottság indoklásában megemlíti először, hogy az új bevételek a 2021 júliusában előterjesztett Szociális Klímaalapot is finanszíroznák. Ennek az alapnak kellene biztosítania társadalmilag méltányos átmenetet, és támogatnia a kiszolgáltatott helyzetben lévő háztartásokat, közlekedési felhasználókat és mikrovállalkozásokat az energiahatékonyságba, az új fűtési és hűtési rendszerekbe és a tisztább mobilitásba történő beruházások finanszírozásában, illetve adott esetben ideiglenes jelleggel közvetlen jövedelemtámogatást is nyújthatna számukra.